GPS چیست و چگونه کار میکند

GPS چیست و چگونه کار میکند

جی پی اس چیست؟

جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. جی‌پی‌اس در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.

جی‌پی‌اس، سامانه‌ای است که به کمک گروهی از ماهواره‌ها جهت یابی می‌‌کند. ماهواره‌هایی که هرکدام در مدارهای خود به دور زمین در گردشند؛ این ماهواره‌ها با ایستگاه‌های ویژه‌ای بر روی زمین در تماس اند و همواره موقعیت آن‌ها در فضا مشخص است. دستگاه گیرندهٔ جی‌پی‌اس شما، با ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها، فاصلهٔ شمارا تا آن‌ها تعین می‌‌کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می‌‌آید.

در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطهٔ زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد. 
در اینجا به برخی مشخصه‌های جالب این سیستم اشاره می‌‌کنیم:
* اولین ماهواره جی‌پی‌اس در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
* در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل گردید.
* عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می‌گردد.
* هر ماهواره حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و طول باتری‌های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.
* انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از ۵۰ وات است.

 بطورخلاصه می توان بیان کرد که مبنای کار GPS استفاده ازماهواره به عنوان مرجعی جهت یافتن موقعیت درهرنقطه زمین می باشد سایر مسایل این سیستم صرفاً جزئیات تکنیکی هستند که به سرعت و دقت وسهولت عمل موقعیت یابی کمک می کند.

تفاوت بین ردیاب GPS و سیستم ناوبری اتومبیل

همانطور که گفته شد GPS ردیابی از شبکه ای از ماهواره ها برای تعیین محل دستگاهی که به طور خاص برای آن منظور طراحی شده است استفاده می کند. ایده اصلی این است که یک ردیاب خودرو از یک فرآیند به نام trilateration استفاده می کند تا موقعیت فیزیکی آن را بر اساس فاصله آن از سه ماهواره GPS مشخص کند . این دقیقا همان فناوری است که توسط سیستم ناوبری قابل حمل یا اتومبیل شما استفاده می شود .

تفاوت بین یک ردیاب GPS و یک سیستم ناوبری اتومبیل در این است که سیستم ناوبری مکان و مسیرهای رانندگی را برای شما فراهم می کند ، در حالی که یک ردیاب یا سابقه ای از عادت های رانندگی شما را در خود نگه می دارد یا موقعیت مکانی آن را در زمان واقعی پخش می کند.

هنگامی که یک ردیاب GPS برای یک اتومبیل قادر به پخش موقعیت مکانی خود است ، به طور معمول از همان فناوری دقیقی استفاده می کند که تلفن همراه شما برای برقراری تماس یا اتصال به اینترنت استفاده می کند. به همین دلیل است که برخی از مدل های ردیاب خودرو GPS به هزینه اشتراک ماهیانه نیاز است.

مزایای سیستم GPS

× دقت بسیارزیاد درموقعیت یابی

× داشتن پوشش جهانی

× دارا بودن زمان بندی دقیق

× تعیین سرعت درسه محور مختصات

× قابلیت دسترسی همیشگی

× قابلیت کاربردی در هرشرایط آب وهوایی

× عدم محدودیت دربکارگیری همگانی

× دقت نسبی IPPM برای طولهای کوتاه از1 تا 100 کیلومتر.

× تعیین سرعت درسه محور , زمان , تعیین فاصله سمت وگرای ونقطه مبداء .مقصود

× توانایی دید همزمان با یک گیرنده

برای مشاهده و خرید انواع مدل های ردیاب ماشین و جی پی اس می توانید از طریق لینک داده شده اقدام نمایید.

 

ردیابی آنلاین