جی پی اس در دریانوردی

جی پی اس در دریانوردی

استفاده از جی پی اس در صنعت دریانوردی

سیستم GPS کل جهان را تغییر داده است. در مقالات قبلی درباره ی استفاده از جی پی اس در ورزش و تحولات آینده آن صحبت کردیم. استفاده از جی پی اس در دریانوردی به خصوص در کاربردهایی نظیر جستجو و نجات صحت داشته است. GPS سریعترین و دقیق ترین روش را برای ناوبری، اندازه گیری سرعت و تعیین مکان برای دریانوردان فراهم می کند. این موضوع امنیت و کارایی را برای دریانوردان در سراسر دنیا افزایش می دهد.

دلایل استفاده از جی پی اس در دریانوردی

استفاده از دستگاه دریایی GPS از اولین مرحله قبل از عزیمت به دریا شروع می شود - برنامه ریزی سفر. یکی از مهمترین مزایای استفاده از GPS دریایی این است که دستگاهی است که معمولاً برای نجات جان افراد مسئول است. علاوه بر این ، GPS دریایی نیز احتمال گم شدن در دریا را کاهش می دهد.

به طور معمول ، سیستم های GPS دریایی توسط گارد ساحلی برای ردیابی کشتی ها هنگام حرکت در امتداد سواحل مورد استفاده قرار می گیرد. این به آنها ایده ای را می دهد که یک کشتی در آن مسیر حرکت می کند. آنها ممکن است بتوانند با کشتی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات دقیقی در مورد موقعیت فعلی و مسیرهای لازم برای رسیدن به مقصد خود ارائه دهند.

با فناوری GPS دریایی مسیرهای برنامه ریزی برای کشتی های دیگر برای خدمه امکان پذیر شده است. علاوه بر این ، این فناوری همچنین در جلوگیری از تصادفاتی که ممکن است منجر به تلفات یا حوادث دیگری شود که ممکن است باعث خسارت کشتی شود ، کمک می کند.

در ناوبری دریایی تعیین موقعیت مکانی کشتی برای افسر کشتی هم در دریاهای آزاد و هم در بنادر و راه های دریایی پر رفت و آمد بسیار حائز اهمیت است. نیاز به اطلاعات دقیق موقعیتی حتی در مواقعی مانند ورود و خروج کشتی به بندر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. ترافیک کشتی ها و دیگر خطرهای احتمالی راه های آبی، دقت مانور شناورها و کشتی ها و خطر تصادفات را بسیار دشوارتر می کند.

امروزه دریانوردان و اقیانوس شناسان به طور فزاینده ای از GPS در نقشه برداری زیر آب و مکان یابی نقاط خطرزا استفاده می کنند. همچنین شناورهای ماهیگیری نیز به منظور تعیین مکان بهینه ماهیگیری و ردیابی مهاجرت ماهی ها از این سیستم استفاده می کنند.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از جی پی اس کودکان برای مواظبت از آنها

 

انواع سیستم های ردیابی مورد استفاده در دریانوردی

اصولاً انواع مختلف GPS دریایی در بازار وجود دارد. آنها از سیستم های رایانه ای مجهز به صدا تا سیستم GPS ساده رادار گرا متغیر هستند و با ردیاب هیا معمول مثل ردیاب خودرو و یا ردیاب موتورسیکلت متفاوتند. سیستم های جیپیاس دریایی که پرطرفدار تر هستند، دارای قابلیت صوتی بودن هستند. این خاصیت جی پی اس دریای به نوعی به وضعیت دریانوردان مربوط می شوند زیرا افراد در دریا با گوش دادن به صدای "انسان" احساس راحتی می کنند حتی اگر صدای تولید شده یک صدای کامپیوتری باشد. در مورد سیستم های GPS راداری ، آنها فقط به عنوان یک سیگنال بوق می زنند. این امر تعامل با GPS دریایی را کمتر "شخصی" می کند. اگرچه در مکان یابی موقعیت ها بسیار مؤثر هستند.

مردم معمولاً فکر می کنند که برای کار با GPS دریایی به دانش دریایی زیادی احتیاج دارند. به هر حال، این چنین نیست. دقیقاً مانند هر سیستم GPS دیگری ، تنها کاری که باید انجام دهید خواندن کتابچه راهنمای کاربر و درک سیگنالهایی است که در دستگاه GPS نشان داده شده است. پس از آن ، می توانید دستگاه GPS دریایی را با توجه به شرایط سفر خود در دریاهای مرتفع برنامه ریزی کنید. چه از GPS دریایی در زمین استفاده کنید و چه در دریا، آنها رابطی کاربر پسند ارائه می دهند که کارکرد آنها را برای همه آسان می کند. این مدل دستگاه به زودی در دسته ردیاب های موجود در شرکت آرا سیستم اضافه خواهد شد. 

ارتقا ساده سیگنال GPS که به DGPS مشهور است دقت بسیار بالا و همچنین امنیت بالایی را در مناطق تحت پوشش برای کاربردهای دریانوردی فراهم آورده است. بسیاری از کشورها DGPS را به منظور تعیین موقعیت شناورهای دریایی و لایروبی به کار می گیرند. این ارتقا ناوبری بندرگاهی را نیز گسترش می دهد.
سیستم شناسایی خودکار از یک سیستم پاسخ دهنده خودکار (TRANSPONDER SYSTEM) که بر روی باند دریایی VHF کار می کند استفاده می کند و قادر است تا ارتباط بین کشتی ها و کشتی به ساحل را برقرار کند. این سیستم همچنین قادر است اطلاعات انتقالی مربوط به شناسایی کشتی، مکان جغرافیایی، نوع کشتی و اطلاعات بار را مخابره کند.

به واسطه اینکه در این مخابرات موقعیت مکانی کشتی جاسازی شده است، تمامی اطلاعات اساسی درباره حرکت کشتی می توانند به صورت خودکار در نمودارهای الکترونیکی بارگذاری گردند. امنیت کشتی هایی که از این سیستم استفاده می کنند نیز به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است.
درنهایت با مدرن سازی GPS دریانوردان می توانند به دنبال سرویس بهتری باشند. به علاوه ایالات متحده نیز در حال افزودن 2 سیگنال غیر نظامی اضافی است. دسترسی به این سیگنال های جدید به معنای دقت بیشتر، دسترسی بهتر و سلامت بهتر سیستم برای تمامی کاربران است.

ردیابی آنلاین