تکنولوژی GPS در ورزش

تکنولوژی GPS در ورزش

استفاده از تکنولوژی GPS در ورزش

امروزه تکنولوژی و وسایل ارتباطی و الکترونیکی در زندگی ما حرف اول را می زند، فوتبال شاید یکی از معدود پدیده هایی باشد که به طور کامل با تکنولوژی عجین نشده باشد . در روزهایی که بسیاری از ورزش ها همانند والیبال، بسکتبال، تکواندو و تنیس از فناوری های روز و مدرن بهره می برند، فوتبال نیز به تدریج استفاده از تکنولوژی های جدید را در دستور کار خود قرار داده است.

به طوری که برای اولین بار در جام جهانی ۲۰۱۴ بود که فیفا از تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه به صورت رسمی استفاده کرد تا حرف و حدیث ها و جنجال ها را نسبت به مسائل داوری کاهش بدهد. بعد از این جام نیز این تکنولوژی در چندین کشور از جمله انگلستان، برای کمک به داوران مورد استفاده قرار گرفت؛ اما اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) معتقد است که با این فناوری ها جذابیت و هیجان در فوتبال از بین خواهد رفت و از آن جایی که اشتباهات داوری نیز جزئی از فوتبال است، این اتحادیه همچنان به استفاده از داوران خط دروازه برای پی بردن به گل شدن توپ، استفاده می کند.

GPSport

GPS در فوتبال

در حالی که استفاده از چنین ابزار پیشرفته ای در حین برگزاری مسابقات به درستی میسر نمی شود، بسیاری از مربیان و آنالیزورهای تیم های فوتبال تصمیم گرفته اند تا از فناوری های نو در هنگام برگزاری تمرینات تیم خود سود ببرند. تازه ترین تکنولوژی که این روزها به یاری مربیان فوتبال آمده، GPS است که همه ما بارها نام آن را شنیده ایم اما وظیفه ای را که GPS برای ورزش فوتبال انجام می دهد، شاید به دور از تصورات ما هم باشد.

یک پروژه تحقیقاتی در کشور انگلستان پایه گذاری شد که می تواند در آینده تاثیر بسیاری را بر روی فوتبال جهان بگذارد. پروژه ای که در آن از GPS و شتاب سنج های کوچک برای بهتر مشخص کردن کم و کیف تمرینات انجام شده است از سوی بازیکنان و همچنین میزان آمادگی جسمانی آن ها به کار برده می شود. این پروژه به کمک باشگاه نیوکاسل و توسط یک دانشجوی دکترا به نام «ریچارد آکنهد» به انجام رسید.

 

بیشتر بخوانید: فناوری GPS در کشاورزی

 

ریچارد می گوید: «با GPS و نصب ردیاب شخصی به هر یک از بازیکنان می توان سرعت بازیکنان و جهت و مسافتی که آن ها در هنگام دویدن طی می کنند را مشاهده کرد. همچنین با بررسی نوع و مدت تمرین قادر خواهیم بود میزان چگالی دوهای سریع آن ها تا زمان ریکاوری را محاسبه کرد. در این تحقیق ریچارد مجموعه ای از تست های مختلف را طراحی کرده که شامل تست های عملکرد و مقیاس های فیزیولوژیکی می‌شود. این مقیاس‌ها شامل اندازه گیری تغییر ضربان قلب و غیره است که دو بار در هفته انجام می گیرد تا میزان آمادگی جسمانی و خستگی بازیکن را در طول فصل، مشخص کند.»

کدام بازیکنان در بازی بعدی مصدوم می‌شوند با gps در ورزش

مدت کوتاهی بعد از این انتشار نتایج این پژوهش، بسیاری از مربیان باشگاه های بزرگ فوتبال جهان به این فکر افتادند تا از این تکنولوژی در هنگام تمرینات استفاده کنند تا با بررسی دقیق و پی بردن به عملکرد تک تک بازیکنان، بتوانند بهترین ترکیب ممکن را برای مسابقات خود انتخاب کنند. امروزه بسیاری از تیم ها مانند بایرن مونیخ، رئال مادرید، بارسلونا، چلسی و بسیاری باشگاه های دیگر از این سیستم نوین در تمرینات خود استفاده می برند و به نکات بسیار مفید و جالب توجهی نیز دست پیدا کرده اند.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از دستگاه ردیاب در وسایل نقلیه نوجوانان

 

این سیستم ارقام و اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار مربی خواهد گذاشت که از آن جمله میتوان به میزان مسافت طی شده توسط هر بازیکن، میزان سرعت بازیکنان در طول تمرین در بازه های زمانی مختلف، شتاب بازیکنان، تعداد ضربان قلب هر نفر و میزان سوخت و ساز بدن بازیکنان اشاره کرد. جالب است که جدیدترین فناوری به کار رفته در این سیستم به مربیان این هشدار را میدهد که کدام یک از بازیکنان در صورت شرکت در مسابقه آینده ، دچار مصدومیت احتمالی می شود و مدتی را دور از میادین سپری خواهد کرد.

ردیاب کودک ارائه شده در شرکت آرا سیستم یکی از بهترین و دقیق ترین دستگاه ها برای محافظت از فرزندان شما است.

در واقع ، برخی از بزرگترین باشگاه های ورزشی در سراسر جهان از این فناوری در تلاش برای تقویت عملکرد تیم خود در میدان استفاده می کنند. به عنوان مثال ، منچستر یونایتد از "پیشگامان" فن آوری GPS در لیگ برتر بود ، آنها ابتدا در اوایل سال 2010 به فناوری GPS روز آوردند. در طی آن سال ، منچستر یونایتد کمترین میزان آسیب دیدگی را در لیگ برتر انگلیس داشت. به گفته کادر مربیگری ، این فناوری علاوه بر برنامه نویسی و امکانات آموزشی چشمگیر ، مزایای قابل توجهی در تشخیص وضعیت خستگی و وضعیت بازیکنان دارد.

با این حال ، از آنجا که این فناوری جدید است ، هنوز اصلاحاتی وجود دارد که می تواند به سیستم اضافه شود. تحقیقات ثابت کرده است که صحت این دستگاه ها 100٪ قابل اطمینان نیست . در واقع ، این فرض در مورد ورزش های فردی و همچنین ورزش های گروهی یکسان است .

 

 

ردیابی آنلاین