کاربردGPS در طبیعت گردی و کوهنوردی

کاربردGPS در طبیعت گردی و کوهنوردی

امروزه فناوری GPS در همه چیز از هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا قلاده سگ در حال حاضر وجود دارد. با این وجود ، گیرنده GPS دستی یک ابزار با ارزش در فضای باز برای کوهنوردان و سایر کاشفان طبیعت به شمار می رود. GPS می تواند اطلاعات حیاتی در مورد مکان شما، اینکه کجا هستید و کجا می خواهید بروید به شما ارائه دهد.
جهت یابی و مسیر یابی (Navigation ) در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، بطوریکه امروزه مباحث آن تبدیل به موضوع بسیار مورد توجه جوامع علاقمند به سیاحت و ماجراجویی در طبیعت گردیده است. طبیعت پر رمز و راز و جذاب کشور ما ایران نیز دلیل بسیار خوبی برای وارد شدن به این موضوع می باشد و GPS یکی از وسایل مدرنیست که کمک شایانی در امر مسیر یابی می نماید و یکی از مهترین کاربردهای آن به عنوان جی پی اس ماشین است.

در این مقاله قصد نداریم که به تکنولوژی GPS بپردازیم ، چراکه در مقالات متعدد راجع به این که جی پی اس چیست و چگونه کار می کند شرح داده ایم. آنچه در اینجا سعی خواهد شد که بیان شود، معرفی قابلیتهای پایه و کاربرد گیرنده GPS در کوه و دیگر جوانب طبیعت می باشد.

 فواید جی پی اس در طبیعت گردی:

اگر از گیرنده GPS استفاده میشود، همیشه باید آمادۀ مسیر یابی بدون آن نیز بود (همراه داشتن نقشه و قطب نما و...)؛ اما سؤال اینجاست که اگر بتوان بدون GPS هم مسیر یابی کرد، چرا یکی از آنها را داشته باشیم؟ پاسخ این است که GPS امر مسیر یابی را دقیق و مطمـئن می سازد. گیرنده GPS در تپه های ماسه ای ، بیابانها یا سایر فضاهای باز و پهناور که لندفرم های مشخصی ندارند، وسیله ای ضروری میباشد و مشکل برگشت را حل خواهد کرد؛ در کوهستان اگر هوا مساعد باشد  شخص بجای مقایسه مداوم و وقت گیر نقشه با توپوگرافی، میتواند از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرد، اما ارزش واقعی آن در کوهستان، در هوای نامساعد آشکار می گردد؛ زمانی که علایم زمینی به سبب وجود مه و بارش باران یا برف، مبهم و نا مشخص می شوند و شخص مجبور می شود برای باز شدن هوا توقف اجباری داشته باشد. در این گونه موارد GPS میتواند شخص را از انتظار در آورد و حتی نجاتبخش باشد.

 

خرید جی پی اس ردیاب

 

قابل ذکر است که مه و ابر و بارش،تأثیری بر سیگنالهای GPS ندارند و تا زمانیکه گیرنده بتواند آسمان بالای سر خود را بطوریکه حداقل با 3 ماهواره در ارتباط باشد، ببیند ، قابل استفاده خواهد بود. بنابراین این دستگاه برای غارها، جنگلهای انبوه، تنگه ها یا دره های باریک و مانند آنها ، قابل استفاده نیست.

ویژگی های موردنیاز هنگام خرید GPS

اگر لیستی جامع از مشخصات و ویژگی های GPS تهیه کرده اید و این بیشتر شما را برای خرید سردرگم کرده است می توانید با در نظر گرفتن سه زمینه اصلی تصمیم گیری را برای خود ساده تر کنید:

اندازه کلی دستگاه در مقابل اندازه صفحه نمایش. با افزایش اندازه صفحه نمایش، اندازه و وزن یک دستگاه جی پی اس نیز افزایش می یابد. تصمیم گیری در مورد دستگاه خوب تقسیم می شود به دستگاهی که کمترین وزن را داشته باشد و متناسب با آن بزرگترین صفحه نمایش. این اولین قدم در خرید یک دستگاه جی پی اس مناسب است.
ترجیح نوع ارتباط با دستگاه: اگر نمی توانید تصور کنید که جی پی اسی داشته باشید که صفحه نمایش لمسی است، پس انتخاب های شما محدودتر می شود. اما توصیه می کنم برای فعالیت های زمستانی دستگاهی را در نظر بگیرید که فقط با دکمه ها کنترل می شود زیرا استفاده از آن هنگامی که دستکش پوشیده اید راحت تر است.
ویژگی های پیشرفته: واحدهای گران تر ویژگی هایی مانند فشارسنج ، قطب نمای الکترونیکی و انتقال بی سیم را ارائه می دهند. اگر این قابلیت ها برای شما مهم هستند ، انتخاب نهایی شما باز هم محدودتر می شود.

استفاده از GPS به عنوان قطب نما، ارتفاع سنج و انتقال داده به صورت بی سیم:

در اغلب گیرنده های معمولی GPS ،اطلاعات جهت حرکت و میزان ارتفاع، توسط سیگنالهای ماهواره بدست می آیند؛ بطوریکه برای داشتن اطلاعاتی مانند قطب نما، حتماً بایستی شخص حرکت کند ( حداقل چند متر) تا  گیرنده بتواند جهت شمال و جنوب را بطور صحیح نشان دهد. اما همانطور که اشاره کردم بعضی از دستگاه های جی پی اس به ویژگی های پیشرفته مجهز به قطب نمای الکترونیکی مغناطیسی هستند و بدون نیاز به سیگنال ماهواره و حرکت کردن، جهت شمال و جنوب و در نتیجه جهت مقصد را به شما نشان خواهند داد.

درباره ی ویژگی فشارسنجی و ارتفاع سنجی باید گفت که در حالی که همه گیرنده های GPS می توانند بر اساس داده های ماهواره ای ، ارتفاع را برای شما تعریف کنند، واحدی با ویژگی فشارسنج و ارتفاع سنج ، با در نظر گرفتن داده های فشارسنج ، خوانش ارتفاع دقیق تری را ارائه می دهد. این ویژگی همچنین به شما امکان می دهد روند آب و هوا را اندازه گیری کنید. گیرنده برای داشتن این ویژگی باید حداقل با 4 ماهواره در ارتباط باشد تا بتواند ارتفاع را محاسبه کند که البته معمولاً دقت آن کمتر از مختصات افقی می باشد؛ اما گیرنده هایی هم تولید شده اند که دارای سنسور ارتفاع سنج بارومتریک هستند و می توانند بدون نیاز به ماهواره هم ارتفاع را نشان داده و حتی با وارد کردن ارتفاع صحیح نقاطی که برای ما مشخص است، کالیبره شوند.


انتقال داده های بی سیم: این به GPS شما امکان می دهد تا با واحدهای GPS سازگار (همان مارک) ارتباط برقرار کند. این یک راه سریع و آسان برای به اشتراک گذاری داده هایی مانند آهنگ ، ایستگاههای راه و مسیرها با دیگران فراهم می کند.


با وجود این باید بگویم که حتی اگر یک تلفن هوشمند یا GPS با نقشه برداری کامل دارید، نمی تواند نقشه را برای شما بخواند و تفسیر کند. تنها کاری که می تواند انجام دهد نشان دادن موقعیت شماست و توانایی تفسیر دقیق نقشه به عنوان یک مهارت اساسی شما باقی مانده است.

باید بتوانید از روی نقشه بدانید که زمین چگونه خواهد بود ، مسیرهای مناسبی را از آن انتخاب کرده و در صورت نیاز بتوانید در مورد تغییر مسیر خود تصمیم گیری کنید. به عنوان مثال، در زمستان ممکن است مسیری به شما نسان داده شود که این مسیر در تابستان مسیری از لبه ی یک صخره خطرناک باشد. همچنین ممکن است برنامه ها تغییر کنند ، هوا ممکن است بسته شود، باران شدید می تواند به معنای این باشد که روشن کردن آتش ممکن نباشد و یا ممکن است در راه تصادف رخ دهد. همه اینگونه رویدادها را نمی توان از طریق GPS برنامه ریزی کرد ، بنابراین همه باید بتوانند نقشه را بررسی کنند - چه بر روی کاغذ و چه روی صفحه - و بهترین روش برای تنظیم هر مسیری را برای مقابله با شرایط تغییر دهید.

هر کوهنوردی کوه و کوهستان باید یاد بگیرد که چگونه نقشه را تفسیر کند و با استفاده از نقشه و قطب نما از جمله در دید ضعیف حرکت کند.

دوربین دیجیتال: با ارائه کیفیت قابل مقایسه با دوربین تلفن اصلی ، می تواند عکسهای جغرافیایی را نیز جغرافیایی کند ، بنابراین می توانید در نقشه ای که در آن عکس گرفته شده است ، مشاهده کنید.

رادیو دو طرفه: تماسهای واحد به واحد را امکان پذیر می سازد تا بتوانید با دوستان اطراف خود در بخش پشت پرده ارتباط برقرار کرده و سایر اعضای گروه مکان شما را واینکه الان در کجا هستید را به راحتی مشخص کنند. همچنین می توانید پیش بینی های هواشناسی رادیویی NOAA را دریافت کنید. واحدهای GPS مجهز به رادیو مخصوصاً برای تیم های جستجو و نجات مفید هستند.

 

بیشتر بخوانید : استفاده از جی پی اس در صنعت حمل و نقل عمومی و اهمیت آن 

 

تنظیمات GPS 

تنظیمات جی پی اس قبل از سفر

به منظور اینکه بتوانید عملکردهای گیرنده ی خود را شخصی سازی کنید ، منوی تنظیمات گزینه های قابل توجهی را ارائه می دهد. می توانید بدون نگرانی در مورد بیشتر این موارد ، کارهای جهت یابی اولیه را شروع کنید. منوی فرمت موقعیت، که شامل فرمت موقعیت و همچنین نقشه است، یکی از مواردی است که باید تنظیم کنید:

قالب موقعیت (مختصات): GPS شما می تواند مختصات را در ده ها سیستم نمایش دهد. 

Map Datum: این هم مبهم است و هم مهم. ایده اصلی این است که داده ای که در GPS خود تنظیم کرده اید باید با داده نقشه توپوگرافی شما یا تاریخچه راهنمای دنباله یا منبع اطلاعات مکانی دیگری که استفاده می کنید مطابقت داشته باشد. اگر اینطور نشود ، مختصات موقعیت شما در GPS تان یک نقطه را در مکان اشتباه در نقشه قرار می دهد. Datum به مدل سازی جغرافیایی زمین در زمان تهیه نقشه ارتباط دارد. توجه داشته باشید که این کار به طور خودکار همان اطلاعات مربوط به تنظیمات مرتبط با آن ، "Map Spheroid" را پر می کند که خوب است.


قفل روی ماهواره ها

"GPS" مخفف "سیستم موقعیت یابی جهانی" ، شبکه جهانی ماهواره ها است که سیگنال هایی را که یک واحد GPS دریافت می کند ، پخش می کند. از آنجا که بسیاری از گیرنده های GPS امروزی همچنین می توانند سیگنال هایی از ماهواره های GLONASS روسی دریافت کنند ، بسیار مطمئن تر از گونه های قبلی خود عمل می کنند.

برای تسهیل کالیبراسیون ماهواره ای اولیه ، به سادگی به بیرون بروید ، GPS خود را روشن کنید و بگذارید شروع به جستجو کند. دستیابی به ماهواره ها پس از راه اندازی چند دقیقه طول می کشد. پس از آن ، هنگام مسافرت به راحتی ماهواره ها را پیدا می کند.

هنگامی که واحد را خاموش می کنید ، ماهواره های بالای سر همچنان به حرکت خود ادامه می دهند. بنابراین واحد شما همیشه باید چند دقیقه برای به دست آوردن مجدد ماهواره کار کند. اگر دستگاه مدت طولانی خاموش باشد یا قبل از روشن شدن مجدد مسافت طولانی را طی کنید ، مدت زمانی که برای یافتن  مجدد ماهواره ها نیاز است بیشتر طول خواهد کشید.

اگر در زیر یک پوشش درخت متراکم یا در شکاف یک دره عمیق قرار دارید، سیگنال ها مسدود می شوند. اما به محض اینکه به جایی برسید که هیچ مانعی بین شما و آسمان قرار نداشته باشد گیرنده دوباره شروع می کند به برقراری ارتباط با ماهواره ها. ولی دقت داشته باشید که ابر در صورت ابری بودن آسمانی مانعی برای اتصال جی پی اس با ماهواره ها نخواهد بود.

هنگام پیاده روی و خاموش کردن دستگاه، آن را ته کوله پشتی خود و یا در جیبتان قرار ندهید. ترجیخا بهتر است آن را در دستتان بگیرید و یا به کوله خود آویزان کنید. 

راه اندازی معمول دستگاه 

برای راه اندازی دستگاه برای فهمین اینکه آیا در مسیر درست هستید، مراحل زیر را طی کنید. روال معمول با توجه به ویژگی های دستگاه GPS شما متفاوت خواهد بود ، اما معمولا موارد زیر را شامل شود:

  • ماهواره ها را پیدا کنید
  • داده های سفر را بازنشانی کنید
  • ورود به سیستم را پاک کنید
  • یک ایستگاه ایستاده در مسیر پیشرو تنظیم کنید
  • قطب نما را کالیبره کنید
  • فشارسنج / ارتفاع سنج را کالیبره کنید

دستورالعمل های کالیبراسیون برای قطب نما و فشارسنج / ارتفاع سنج به طور معمول در دستگاه موجود است.

ردیابی آنلاین